کوچ حیات‌وحش به ارتفاعات به دلیل گرمای هوا عدم ثبت نام دانش‌آموزان با نمرات ضعیف در مدارس قانونی نیست قاتل «آی‌نور»، کودک سه‌ساله در الیگودرز دستگیر شد + عکس (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) استقرار تیم پاسخ سریع و ستاد غربالگری انستیتو پاستور ایران در مرز مهران وزیر آموزش و پرورش: نیروی‌های خرید خدمات این وزارتخانه تعیین تکلیف می‌شوند برخی والدین، فرزندان دارای اختلال اوتیسم را قبول نمی‌کنند آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان طبرسی شمالی مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) سارق جنجالی موبایل تهرانی‌‌ها کیست؟ زیرآب نزدن را به فرزندانمان بیاموزیم! هشدار رئیس مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا به زائران اربعین ویدئو | یک فروند کشتی باری در قشم به گل نشست (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ٢٧ مرداد ١۴٠٣) | وزش باد شدید همراه با خیزش گرد‌وخاک همسران بچه‌ننه! | درباره وابستگی شخصیتی و دخالت خانواده‌ها در زندگی زوج‌های جوان بهترین و بدترین حالت برای خوابیدن چیست؟ آماده‌سازی ۱۵۵ میلیون جلد کتاب برای مهرماه ابتلا به بیماری ام‌اس در بین نسل جوان شیوع بیشتری دارد ادارات دولتی و غیردولتی سرخس امروز تعطیل شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) میانگین حقوق معلمان چقدر است؟ دستگیری اعضای باند سارقان پروازی در مشهد + عکس بارگذاری آسان مدارک بیمه تکمیلی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی ترافیک پرحجم در بزرگراه آزادی، میدان فلسطین مشهد و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارش پلیس مشهد از جزئیات یک کلاهبرداری مجازی و چندین سرقت| از پیام کمک اضطراری تا سرقت از باغ های خالی

  • کد خبر: ۲۴۵۵۸۲
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
گزارش پلیس مشهد از جزئیات یک کلاهبرداری مجازی و چندین سرقت| از پیام کمک اضطراری تا سرقت از باغ های خالی
جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی از  یک کلاهبرداری مجازی و چندین سرقت در حاشیه شهر مشهد رمزگشایی کرد. عامل اصلی وقوع بیشتر جرائم، ناهوشیاری مال‌باخته‌ها بوده است.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز؛ وقتی سه ضلع مثلث جرم در کنار هم قرار بگیرد، باید منتظر وقوع جرم بود. مثلث سرقت با فرد بزه‌دیده یا مال‌باخته، بزهکار سارق و موقعیت یا همان فرصت ارتکاب جرم، تشکیل می‌شود. با نگاه به پرونده‌های پلیس در این هفته، می‌بینیم که عامل اصلی وقوع بیشتر جرائم، ناهوشیاری مال‌باخته‌ها بوده است.

چه در پرونده‌ای که یک فرد با جعل هویت طعمه‌اش توانسته بود از نزدیکان او ده‌ها میلیون تومان کلاهبرداری کند یا در پرونده‌هایی که چند دله‌دزد برای تأمین هزینه موادمخدر خود دست به هر سرقتی می‌زدند. متهمان این پرونده‌ها از غفلت مال‌باختگان خود بهره می‌بردند. حتی آن سارقی که هر روز صبح برای سرقت کابل‌های برق و تلفن از خانه بیرون می‌رفت. در مقابل این افراد، اما پلیس ایستاده است. جزئیات این پرونده‌ها را سردار احمد نگهبان، جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی، تشریح می‌کند.

پیامکی که خواب از سر مرد مشهدی پراند

همه چیز از باز کردن یک لینک شروع شد. مرد میان‌سال برای مشاهده یک فیلم روی لینکی آلوده در فضای مجازی کلیک کرد و لحظاتی بعد بدون اینکه متوجه شود، یک بدافزار روی تلفن همراهش نصب شد. بدافزاری که بدون اطلاع مالک گوشی، شماره تلفن تمام مخاطبان او را با یک شخص دیگر به اشتراک گذاشت. چند ساعت بعد مرد میان‌سال گوشی را کنار گذاشت و خوابید، اما خواب او یک ساعت بیشتر دوام نیاورد. 

با به‌صدا درآمدن زنگ تلفن همراه، او از خواب بیدار شد و با بی‌حالی پاسخ دوستش را پشت خط تلفن داد. مرد میان‌سال پس از اینکه دوستش به او گفت پولی را که خواسته بود به حسابش واریز کرده است چشمانش تازه باز شد. دوستش به او گفت که پول را به حسابش واریز کرده و با نگرانی از او می‌پرسید چه مشکلی برایش پیش آمده است. مرد که فکر می‌کرد دوستش در این موقع شب با او شوخی می‌کند، این حرف را جدی نگرفت و گوشی را قطع کرد.

مرد دوباره می‌خواست بخوابد که این‌بار برادر همسرش با او تماس گرفت. او گفت که پیامک را دریافت کرده و پولی را که گفته بود بدهکار است، پرداخت کرده است، اما این مرد متوجه منظور برادر همسرش نمی‌شد و پیامک‌های ارسالی تلفن همراهش را بررسی کرد، اما چیزی ندید.

هنوز او در حال این مکالمه بود که یکی از همکارانش پشت خطش آمد. همکارش در همان ابتدای مکالمه گفت که پشت دستگاه خودپرداز است و آیا این شماره کارت درست است؟ مرد که تازه متوجه ماجرا شده بود مانع از واریز پول توسط همکارش شد. او بلافاصله با ارسال پیامک به تمام مخاطبانش خبر داد که هک شده است و به هیچ عنوان پولی برایش واریز نکنند. 

اگرچه این پیامک دیر ارسال شده بود و او فهمید که شش نفر از نزدیکانش درمجموع ۴۵۰ میلیون تومان پول واریز کرده‌اند. با پیگیری گروهی از کارشناسان پلیس فتای مشهد، متهم شناسایی شد. این کارشناسان، خیلی زود مسیری را که پول منتقل شده بود، دنبال کردند و با هماهنگی مقام قضایی آن را بدون اطلاع صاحب حساب بلاک کردند. در پایان این پرونده، مأموران با هماهنگی قضایی متهم را دستگیر و پول را به مال‌باختگان بازگرداندند.

دله‌دزدان مجتمع‌های مسکونی

شگردشان ورود به مجتمع‌های مسکونی و پیداکردن انباری واحد‌های مسکونی بود. خیلی عادی مانند یکی از ساکنان یک آپارتمان وارد می‌شدند و گاهی از روی نرده‌ها بالا می‌پریدند. با ورود به مجتمع در چشم برهم‌زدنی انبار‌ها را پیدا می‌کردند و به هر شکلی بود با بازکردن قفل در انباری‌ها هر چیزی داخلش بود، سرقت می‌کردند، آن هم در شرایطی که بسیاری از ساکنان مجتمع‌های مسکونی با این تصور که در محدوده سکونت آنها به جز ساکنان کسی وارد نمی‌شود، مسائل ایمنی را جدی نمی‌گرفتند. در هر صورت این دو متهم از همین تصور اهالی مجتمع‌های مسکونی سوء‌استفاده کرده و با دست خالی وارد می‌شدند و با دست پر بیرون می‌آمدند. 

دیروز آنها برای سرقت از یک مجتمع مسکونی راهی خیابان شهید مفتح شدند و در چشم به هم زدنی وارد این مجتمع شدند و اقدام به شکستن قفل‌ها کردند. این دو سارق هرچیزی داخل انبار‌ها بود برداشتند و با عجله از مجتمع بیرون دویدند، اما حواسشان نبود، مأموران گشتی پلیس به آنها مظنون شده و زیرنظرشان دارند. مأموران با اینکه در پاسخ به استعلام پلاک پراید، متوجه شدند این خودرو دزدی نیست، اما بازهم آنها را زیر نظر گرفتند. 

این دو جوان همه وسایل را درون پراید جا داده و قصد ترک محل را داشتند که مأموران سد راه آنها شدند. مأموران در صندوق عقب خودرو متهمان تعدادی شیرآلات، پیک‌نیک، لوازم موتورسیکلت ظروف آشپزخانه و... کشف و آنها را به مقر انتظامی منتقل کردند. این دو متهم در بازجویی اعتراف کردند که برای تأمین هزینه مواد‌مخدر از ۹ مجتمع مسکونی و انبار سرقت کرده‌اند.

دزد باغ‌ویلا‌ها هم معتاد بود

پرونده‌ای دیگر باز هم با دستگیری یک معتاد متجاهر گشوده شد، متهمی که برای تأمین هزینه‌های مواد مخدرش سرقت می‌کرد. این جوان ابزار خاصی نداشت و تنها یک سیم‌چین لازم داشت و با همان به سراغ باغ‌ویلا‌های خالی می‌رفت. او با استفاده از سیم‌چین اولین کابل تلفن را که می‌برید و با فروشش به یک مال‌خر، هزینه یک وعده مواد مخدرش را تأمین می‌کرد. تجربه‌ای که باعث شد بیش از گذشته به این کار رو بیاورد و علاوه بر برش کابل تلفن خطر بریدن کابل‌های برق را هم به جان بخرد. سرقت سریالی کابل‌های برق توسط این فرد یکی در میان به پلیس گزارش می‌شد. 

گزارش‌هایی که باعث شد مأموران پاسگاه انتظامی فردوسی برای دستگیری عامل یا عاملان، گشت‌های هدفمندی راه‌اندازی کنند. گشت‌های پلیس ادامه داشت تا اینکه صبح دیروز یکی از واحد‌های انتظامی، مرد جوان را در حال بریدن کابل برق یک باغ ویلا در روستای ماریان مشاهده کردند. 

مأموران بدون جلب توجه سارق، خود را به این جوان رساندند و او را دستگیر کردند. در بازرسی از وسایل این فرد ده‌ها متر کابل برق بریده نیز کشف شد و متهم پس از انتقال به مقر انتظامی به هجده فقره سرقت کابل‌های برق از باغ ویلا‌های روستا‌های محدوده بولوار شاهنامه اعتراف کرد.

سارقی که مدارکش را در صحنه جا گذاشت

سارقان تصور می‌کنند که ریسک دستگیری به‌خاطر دزدی از باغ‌ویلا‌های حاشیه شهر که معمولا به جز یک یا دو روز در آخر هفته خالی هستند، نسبت به جرائم دیگر کمتر است. تصوری که پلیس با دستگیری‌های اخیر خود اشتباه بودن آن را به سارقان اثبات کرده است. به ویژه دستگیری اعضای یک باند سرقت در بینالود که با دقت زیادی سرقت‌های خود را از باغ‌ویلا‌ها انجام می‌دادند. 

مأموران کلانتری بینالود، مدتی بود که تحقیق روی پرونده چند فقره سرقت از باغ‌ویلا‌های حوزه استحفاظی خود را آغاز کرده بودند، با آخرین گزارش سرقت از یک باغ‌ویلا به پلیس، مأموران با حضور در محل و پیداکردن مدرک هویتی یکی از سارقان سرنخ مهمی از این باند به دست آوردند. با این مدرک مأموران خیلی زود موفق به شناسایی و رد‌زنی سارق باغ‌ویلا‌ها شدند.

 مأموران در نهایت با هماهنگی قضایی او را در مخفیگاهش دستگیر کردند. کشف اموال مسروقه از مخفیگاه این فرد در کنار مدارک باعث شد تا متهم دو همدستش را در این سرقت‌ها معرفی کند. در ادامه این عملیات دو عضو دیگر این باند نیز در دو عملیات مجزا دستگیر شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->